Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2011

Απευθείας ανάθεση. Η εξαίρεση που έγινε κανόνας

Έγραφα στις 29 Σεπτεμβρίου "Αγοράζουμε από το Κιάτο, είναι πιο φθηνά" και παρέθετα τέσσερα εντάλματα πληρωμής για προμήθεια προγραμμάτων και υπολογιστών το 2010 αξίας 38.000 ευρώ.

Φαίνεται ότι πράγματι συμφέρει το Δήμο να αγοράζει από το Κιάτο γιατί και φέτος αναθέτει απευθείας στην ίδια εταιρεία ACS SERVICES - ΜΑΖΙΩΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΣ την εργασία "ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΔΗΜΟΥ ΝΑΥΠΛΙΕΩΝ" αντί του ποσού των 24.600 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ.



Νόμιμη μπορεί να είναι η απόφαση, αφού δεν ξεπερνά το όριο των 24.600 ευρώ για απευθείας ανάθεση, όμως γιατί δεν γίνεται έστω μια μικρή έρευνα στην περιοχή μας για παροχή της υπηρεσίας από εδώ και ίσως με καλύτερη τιμή;

Υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος για την επιλογή αυτής της εταιρίας, όπως π.χ. οι ιδιαιτερότητες της πλατφόρμας του λογισμικού;

Υποστήριξη σημαίνει διαρκής παρακολούθηση, παρέχεται αυτή συνεχώς ή πρόκειται για μια επίσκεψη ελέγχου και αναβάθμισης και μετά χρειάζεται νέα ανάθεση;

Το ποσό που βρίσκεται στο όριο της απευθείας ανάθεσης, ούτε πιο πάνω ούτε πιο κάτω, πως και με ποια κριτήρια βγαίνει; υπάρχει μελέτη που να προβλέπει τις εργασίες και το πιθανό κόστος;

Υπάρχει επείγον για να δικαιολογείται η απευθείας ανάθεση και όχι έστω πρόχειρες προσφορές;

Επειδή έχουν γίνει καθεστώς οι απευθείας αναθέσεις, όπως πολλές φορές έχω γράψει, και μάλιστα στο όριο των 24.600 ευρώ σας παραθέτω μία από τις διατάξεις που αναφέρονται στην απόφαση της απευθείας ανάθεσης, που μνημονεύεται σε όλες τις απευθείας αναθέσεις, το άρθρο 83 του ν. 2362/1995 (ΦΕΚ 247 Α):


Τα ποσά μετατράπηκαν σε ευρώ και αναπροσαρμόστηκαν από τον Γ. Παπακωνσταντίνου  με την απόφαση αριθμ. 35130/739/09.08.2010 (ΦΕΚ 1291/11.08.2010 τεύχος Β)

1. Αναπροσαρμόζουμε τα ποσά για τη σύναψη δημοσίων συμβάσεων που αφορούν προμήθεια προϊόντων, παροχή υπηρεσιών ή εκτέλεση έργων ως ακολούθως:
α) Με απευθείας ανάθεση μέχρι του ποσού των είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ.
β) Με συνοπτική διαδικασία (πρόχειρο διαγωνισμό) από του ποσού της προηγουμένης περίπτωσης μέχρι του ποσού των εξήντα χιλιάδων (60.000) ευρώ.

Δηλαδή μαζί με το ΦΠΑ 23% 24.600 ευρώ ακριβώς, από κει και πάνω απαιτείται διαγωνισμός.

Καλά ως εδώ και νόμιμα, όμως στο προηγούμενο άρθρο 82 του ίδιου Νόμου και επειδή ο Νομοθέτης δεν θέλει να γίνεται κατάχρηση του άρθρου 83 λέει:


Δηλαδή κατ΄εξαίρεση προβλέπει ο Νόμος τις απευθείας αναθέσεις και ζητά σαφή και αμερόληπτα κριτήρια επιλογής ώστε να μην υπάρχουν διακρίσεις.

Αυτά για ενημέρωση και ίσως κάποιοι να ευαισθητοποιηθούν για το καθεστώς των απευθείας αναθέσεων που από εξαίρεση έχει γίνει ο κανόνας.